גירסת הדפסה

סיור מודרך בפיוטי הסליחות

חנה פתיה

חנה פתיה יוצאת אתכם לסיור סליחות מודרך, צעד אחר צעד, בין פיוטי הסליחות השונים – אתם מוזמנים להצטרף לסיור, דרגת קושי: לכל המשפחה.

מה שרים בעצם בסליחות, ממה מורכב סדר אמירת הסליחות? חוץ מאדון הסליחות שכולם יודעים לזהות, יש לא מעט פיוטים וקטעי תפילה שממלמלים ושרים החזן והמתפללים. אז איך מתמצאים בתוך סדר הסליחות?

לטובת אלו מבינינו שרוצים להכיר, אולי להתכונן לקראת סיור סליחות או השתתפות בהן, וגם למי שרוצה להיזכר בטעם ובצליל של הקולות - הנה סיור היכרות קצרצר בין פיוטי הסליחות המרכזיים, וגם כמה מלים על מה שביניהם.

 

התעוררנו, הגענו

סדר הסליחות נפתח בפיוט התעוררות – 'בן אדם מה לך נרדם' – אלו המלים הראשונות אותן שר, או שומע, מי שהשכים לפנות בוקר או שנשאר ער עד לאחר חצות לומר סליחות

הנה ביצוע רוקיסטי של הפיוט עם כנסיית השכל וליאור אלמליח

 

בבית כנסת זה נשמע קצת אחרת, בכל זאת מתחשבים במי שזה עתה קם משנתו...

 

 

אז הנה אנחנו כאן, ערים, צלחנו את הפיוט הראשון

עכשיו מגיע מקבץ של כמה פיוטי תחינה עתיקים, שביניהם משובצת אמירת פסוקי י"ג מידות רחמים.  פיוטי התחינה האלו נאמרים גם במשך השנה אלא שבימים הנוראים יש להם נעימה מיוחדת. הנה למשל אחד מהם – 'תמהנו מרעות' - בלחן הבבלי של הימים הנוראים. שימו לב למלים: תָּמַהְנוּ מֵרָעוֹת / תָּשַׁשׁ כֹּחֵנוּ מִצָּרוֹת // שַׁחְנוּ עַד לִמְאֹד / שָׁפַלְנוּ עַד עָפָר //

 

כאמור, בין פיוט תחינה למשנהו, אומרים את פסוקי י"ג מידות רחמים של האל, ואתם מקדים תמיד פיוט עתיק 'אל מלך יושב על כסא רחמים'.  הקטעים האלו הם המרכז והמוקד של סדר אמירת הסליחות. הקטעים האלו, שאינם מפותחים מבחינה מוסיקלית, נושאים בתוכם את מהותה של תפיסת הסליחה והמחילה. במרכזם עומד מדרש חז"ל שעל פיו, כשהקדוש ברוך הוא בא לשפוט את ברואיו, הוא יושב בכסא דין, כלומר מידת הדין מתוחה. אך כשהוא שומע את קול השופר עולה מביניהם, מיד הוא עובר לכסא רחמים, והופך את מידת הדין למידת הרחמים.
הקטעים האלו נאמרים כולם בעמידה ובדרך כלל בשירה משותפת של הציבור.

הנה למשל הקלטה של אמירת י"ג מידות בבית כנסת 'החורבה' בעיר העתיקה בירושלים, בחודש אלול תש"ע

 

וידוי ותפילה

עדיין בעמידה, אומרים את ה'וידוי' – הפעם בלחש. על אף שהנוסח הוא נוסח קבוע, כל אחד ואחד מתוודה על חטאיו באופן אישי, בשקט, בינו לבין עצמו, מתוודה ומבקש מחילה

אחרי הוידוי מגיע קטע תפילה קצר, שמורכב מבקשות על פי סדר הא"ב – 'אלוהינו שבשמיים – ברך את לחמנו ואת מימינו... בשרנו בשורות טובות... זוכרנו בזכרון טוב מלפניך... כותבנו בספר חיים טובים... רפא כל חולי עמך ישראל... שמע קולנו וקבל תפלתנו ברצון'.

 

עננו

והנה אנו מגיעים לאחד מרגעי השיא בסליחות, לפחות עבור הילדים והסולנים החובבים – 'עננו אלוהי אברהם עננו' – זה הפיוט שכל אחד רוצה לשיר בו לפחות שורה אחת... בדרך כלל מכבדים קודם את הוותיקים שבחבורה ואז מתחילים לחלק סולו לילדים. כמובן שככל שיש פחות מתפללים בבית הכנסת, כך יש לך יותר סיכוי לקבל סולו. מן הסתם לא תזיק קירבה לאחת הדמויות המרכזיות בבית הכנסת. גם קול נעים עשוי לעזור...

אגב, הלחן נשמע כמעט אותו הדבר במרבית הקהילות.

 

ויש גם את הלחן החדש שמאיר בנאי חיבר לפיוט המפורסם הזה

ומי שמכיר ודאי זוכר שסופו של 'עננו' מוביל באופן טבעי ומוכר אל פיוט הסליחות האולטימטיבי, בדרך כלל הקהל מסתער על השיר הזה וכולם שרים אותו ביחד. זה לא שיר לשירת סולו...

 

אחרי שכולם מכלים את קולם ואת מרצם ב'אדון הסליחות' משתרר שקט בית הכנסת והחזן עובר לקטעי תפילה קצרים.

 

יה שמע אביוניך

בעשרת ימי תשובה, כלומר הימים שבין ראש השנה ליום כיפור, מתווספים כאן שני פיוטים – 'אל רחום שמך' ופיוט יפהפה ואהוב של ר' יהודה הלוי – 'יה שמע אביוניך': יָהּ שְׁמַע אֶבְיוֹנֶיךָ / הַמְחַלִּים פָּנֶיךָ / אָבִינוּ לְבָנֶיךָ / אַל תַּעְלֵם אָזְנֶךָ // יָהּ עַם מִמַּעֲמַקִּים / יִקְרְאוּ מֵרוֹב מְצוּקִים / אַל נָא תְּשִׁיבֵם רֵקִים / הַיּוֹם מִלְּפָנֶיךָ // ... דִּמְעַת פְּנֵיהֶם תִשְׁעֶה / וְתֶאֱסוֹף עֵדֶר תּוֹעֶה / וְתָקִים לְךָ רוֹעֶה / וּפְקוֹד בְּטוֹב צֹאנֶךָ

אנחנו מתקרבים אל השליש האחרון. כאן אנחנו נתקלים בפיוט ממוצא "אשכנזי" שחדר אל כל מחזורי הסליחות – 'אם אפס רובע הקן' - פיוט העוסק בעקידת יצחק – נושא שפייטני אירופה הרבו לכתוב עליו. הפיוט הזה אהוב על החזנים והפייטנים שאוהבים לסלסל בו כיד הוירטואוזיות הטובה עליהם. ביצוע של פיוט כזה עשוי לארוך לא מעט דקות...

 

חשבון נפש

ואם פתחנו את הסליחות בפיוט 'התעוררות', אנו פוגשים עתה בפיוט של 'התבוננות וחשבון נפש', שגם הוא זכה לביצועים של אמנים עכשוויים כמו מאיר בנאי וערן צור. ולא בכדי. המלים הן על זמניות, מדברות לאדם באשר הוא: בְּזָכְרִי עַל מִשְׁכָּבִי זְדוֹן לִבִּי וַאֲשָׁמָיו / אָקוּמָה וְאָבוֹאָה אֶל בֵּית אֱלֹהַי וַהֲדוֹמָיו // ... מַה יִתְאוֹנֵן וְיֹאמַר מַה יְדַבֵּר וְיִצְטַדָּק // יְצִיר חוֹמֶר אֲשֶׁר תָשׁוּב גְּוִיָּתוֹ כְּאָבָק דַּק...

 זהו, הגענו כמעט לסוף הסיור. פה מסתתר לו פיוט עתיק בארמית, שבדרך כלל החזן ממלמל אותו יחד עם הקהל אבל אם הוא לא ממהר ונחה עליו הרוח, תזכו לשמוע אותו בלחן עדין ומתחטא, ממש כמו המלים:

מַחֵי וּמַסֵּי מֵמִית וּמֵחֵי מַסִּיק מִן שְׁאוֹל לְחַיֵּי עַלְמָא [מכה ומרפא, ממית ומחיה מעלה מהשאול לחיי עולם]. עוד על הפיוט תוכלו לקרוא באתר

סוף המסע

הגענו לסוף המסע. תחנה אחרונה. פיוט על סדר הא"ב, מה שאומר שיש לו 22 בתים (ואפילו 23, שני בתים עם האות תי"ו) – אז מה עושים עם פיוט כל כך ארוך? מגוונים – מחליפים לחן כל כמה בתים, שרים לסירוגין בית סולן ובית קהל, מחליפים בין הסולנים, הכל קצת יותר נינוח לקראת הסוף

אֵלֶיךָ ה' נָשָׂאתִי עֵינַי שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ

והנה כאן תוכלו לעקוב אחרי כל תחנות הפיוט בסיור שלנו גם בוידאו, שנה טובה!

 חנה פתיה היא עורכת המשנה של אתר הזמנה לפיוט



דף ראשי | מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות
פיוט השבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)


רננות קהילות שרות הפונותיקה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות

סמל אקום