English
 
  
מאחורי הקלעים של המגילה ושל שושנת יעקב
י"ד אדר תשס"ז 4 במרץ, 2007

שושנת יעקב צהלה ושמחה, בראותה יחד תכלת מרדכי.

המלים האלו, שהן השיר המפורסם ביותר לפורים, הן בעצם הבית החותם של פיוט קדום ואנונימי, הכתוב על סדר הא"ב, הפותח במלים "אשר הניא". קהילות אשכנז נוהגות לומר את הפיוט בסיום קריאת המגילה בליל פורים וכשמגיעים למילים "שושנת יעקב" מתחילים לשיר אותו, כל קהילה בניגונה היא. מפתיע, שלמרות תפוצתו הרחבה של השיר, נתקלנו בקשיים רבים במציאת הקלטות שלו בחסידויות השונות.

ההיכרות של רוב ילדי ישראל עם השיר הזה היא דווקא באמצעות לחנו של ידידיה אדמון משנות החמשים, אותו שר ולמד כמעט כל אחד מאתנו בגן הילדים. מסתבר שיש הבדל בין הנוסח המקורי של הפיוט לבין הפיוט כפי שהוא מושר ונלמד בגן, ועל כך כותב הרב אלישע וידר במדרש פיוט אישי לפיוט.

לעיון נרחב ומעמיק בפיוט אתם מוזמנים לקרוא את מאמרו של הרב מרדכי אלון, על פי שיעור שנתן בפורים תשס"א.

השבוע כותבת על פיוט השבוע המחזאית והמשוררת שרה מורלי והיא מאירה את המגילה באור דרמטי, וכותבת על מה שמאחורי הקלעים ובין השורות של המגילה והפיוט.

פורים שמח!

חנה פתיה

**********

 

מאחורי הקלעים של המגילה

 

הפיוט "אשר הניא" (שושנת יעקב) מתחיל בחידה. מיהו זה אשר הניא את עצת הגויים והפר את מחשבות הערומים?

בשורת הפתיחה של הפיוט אין נושא, אין דמות שמניעה את העלילה, אלא רק פעולות.

לכל קורא מאמין פתרון החידה ברור. הקב"ה הוא זה שמניא את עצת הגויים ומניע את עלילת המגילה.

הקב"ה – הגיבור הנסתר של מגילת אסתר, ששמו אינו מוזכר ולו פעם אחת במגילה, שכל עלילתה נראית כה אנושית, נוכח באופן רמוז בפתיחת הפיוט ומוצג ככזה שעומד מאחורי הקלעים של המגילה – המושך בחוטים, המפעיל הגדול.

הדימויים התיאטרוניים בהם השתמשתי, אולי לא יפתיעו את הקוראים בהקשר הפורימי הזה.

פורים נתפס מזה דורות כחג היהודי התאטרלי ביותר: העדלידע, תחפושות ומסיכות, הפורימשפיל (שהינו סוג המופע התאטרון היהודי העתיק והמקובל ביותר), ואף קריאת המגילה שיש בה היבטים דרמטיים ותאטרליים – כולם שייכים לחג הזה, שיש בו היבטים של קרנבל יהודי.

נהוג להזכיר את הפסוק "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" כבסיס למסורת ההתחפשות. ואף את העובדה שרבים מעמי הארץ התייהדו. אך נראה לי שיש פה היבט תיאטרוני נוסף. המציאות עצמה, היא זו שמתחפשת במגילה. לכאורה, מדובר כאן במלך אנושי השולט ב- 127 מדינות, וביועצים ובשרים. העלילה  מתגלגלת באופן מפתיע, עם צירופי מקרים בלתי אפשריים (כמו ספר הזכרונות שנפתח בסיפור הנכון ברגע הנכון), שמובילים אל ההצלה הפלאית.

וכל העת, מאחורי הקלעים, יד נעלמה מנהלת את העלילה. מאחורי המסך של המגילה יש נוכחות אלוקית פעילה וגם מאחורי המסכות של פורים, כנראה שיש ניצוץ אלוקי.

הפיוט "אשר הניא" נע מהסתרת נוכחות של האל אל פנייה ישירה אליו, בגוף שני – בשורות "ראית את תפילת מרדכי ואסתר"; "המן ובניו על העץ תלית", חושף בפנינו הפייטן את המהלך האמיתי של העניינים, שמוסתר במגילה. בהמשך הפיוט יש פניות ישירות נוספות לקב"ה. הפיוט מאפשר לנו גם לראות את ספרי התנ"ך כמערכות בשרשרת דרמטית אחת.

פרופ' ישראל אלדד ז"ל במאמרו "התנ"ך כדרמה" (יצא בכתב העת "במה" בתשכ"א), מציע תפיסה מרתקת: כל התנ"ך כולו הוא יחידה דרמטית אחת, ולכן גם אם יש נפילה רגעית, תמיד יש תקומה. גם אם שאול נכשל בהריגת אגג, במערכה הבאה אסתר ומרדכי, צאצאיו, יעמדו מול הצאצא של אגג וינצחו אותו.

הפיוט מניח שהמן אמור לזכור את רחמי שאול על אגג ורואה בשמואל  ומגילת אסתר מערכות שונות באותה עלילה דרמטית. ראיה כזו מנצחת כל יאוש טרגי, כי תמיד יכולה לבוא תשועה במערכה הבאה.

ובכל דור ודור, גם בימי אחמדינג'ד, תהיה תקווה – כי "אל נורא עלילה" נמצא מאחורי הקלעים ומפעיל את התשועה.

שרה מורלי

 

שרה מורלי היא מחזאית ומשוררת, מורה לתאטרון במכללת אמונה ובאולפנה התורנית לאמנויות בירושלים ומדריכה ארצית לתאטרון בחמ"ד

 



תגובות גולשים

הוסיפו תגובה למאמר

עיון בטקסט
אשכנז, בביצוע מקהלת היבריאה
אשכנז - ליטא, בביצוע שרה פרידלנד בן ארזה, צבי ורזיה זלבסקי
חסידות – לחן: ר' שלמה קרליבך, בביצוע חיים דוד
חסידות בובוב, בביצוע אהרון מילר
חסידות ברסלב 1 - לחן:רבי מאיר לייב בלעכער, בביצוע אברומי מושקוביץ
חסידות ברסלב 2 - לחן:רבי מאיר לייב בלעכער, בביצוע אברומי מושקוביץ
חסידות ויז'ניץ, בביצוע ר' יצחק אונגר
בהפקת האתר חסידות מודז'יץ, בביצוע צבי, נתנאל ורזיה זלבסקי
חסידות סערט ויז'ניץ, בביצוע חיים בנט ומקהלת גברים וילדים
חסידי, בביצוע שרה פרידלנד בן ארזה, צבי ורזיה זלבסקי
ישראל, בביצוע ותיקי הגבעטרון
ישראל – ידידיה אדמון, בביצוע מקהלת הדסים
ישראל – לחן צבי זלבסקי, בביצוע צבי זלבסקי


מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות | פיוט השבוע
12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר | מוסדות וקישורים
לוח מודעות ואירועים | רשימת תפוצה | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

סמל אקום