English
 
  
בין פיוט סיפורי לסיפור המקראי
ט"ו כסלו תשס"ח 25 בנובמבר, 2007

שלום עליכם,

חג החנוכה מעלה בקשר אסוציאטיבי את סיפור יוסף ואחיו, זאת בשל פרשות השבוע הנקראות סביב חג החנוכה, פרשות המגוללות את קורותיו של יוסף למן השלכתו לבור ועד לסוף הטוב.

סיפורו הדרמטי של יוסף העסיק פרשנים, משוררים, סופרים ואמנים רבים במהלך הדורות. ר' ישראל נג'ארה, גדול משוררי ישראל בדורות האחרונים, הקדיש אף הוא פיוט ליוסף. הפיוט - יצא למלוך - מושר בקרב יהודי בבל בחג החנוכה.

ואולי העובדה שאנו קוראים בחנוכה את סיפורו של יוסף אינה מקרית, וסיפור יוסף, כמו חג החנוכה, מלמד שגם במעמקי הבור, בחשיכה ובמצוקה, יש אור קטן העתיד להאיר ולהושיע, שגם במצבים בהם נדמה כי אפסה תקווה עשוי הכל להתהפך.

השאלה עד כמה המפתח לשינוי מצוי בידו של האדם, האם יש לגיבורי הסיפור השפעה על השתלשלות העלילה ועד כמה, אם בכלל, האדם הוא כלי משחק בתוכנית האלוהית עולה בבירור מסיפור יוסף ואחיו. על כך עומד הרב אביה הכהן, ומנסה להראות את התפיסה המונחת בבסיס מעשה יוסף ופיוטו של ר"י נג'ארה - יצא למלוך.

שבוע טוב

חנה פתיה

**********

יצא למלוך - בין פיוט סיפורי לסיפור המקראי

מסכת סיפורי יוסף שבספר בראשית מעלה שאלה גדולה בדבר היחס בין התוכנית האלוהית למעשי אנוש. האחים חושבים שאם יזרקו את יוסף אל הבור, אזי "נִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו (לז כ). אולם האחים לא ידעו שהמעשה שעשו על מנת לבטל את חלומותיו של יוסף היא עצמה הדרך בה בחרה ההשגחה האלוהית להגשים את חלומותיו של יוסף, ודווקא הבור היה הדרך של יוסף לארץ מצרים ומשם אל כס המלכות.

 כך גם המשך הסיפור. אשת פוטיפר עושה את מעשיה ואינה חושבת אלא על עצמה, אבל דווקא אותו מעשה מוביל את יוסף לבית האסורים אל הפגישה עם שר המשקים ומשם אל פרעה. גם שר המשקים עסוק בסיפורו שלו, והוא אינו מבין שאין הוא אלא כלי ביד השגחה להוציא את יוסף מבית האסורים. כך כל השתלשלות המעשה היא בניית נדבך אחר נדבך בבניין הגאולה.

סיפור יוסף מזכיר את סיפורו של אדיפוס המלך. אביו של אדיפוס שמע קול נבואי שהבן ירצח את אביו וישכב עם אמו. הוא החליט להרגו על ידי השלכתו בהרים, אך לא ידע שדווקא מעשה זה יוביל להגשמת הנבואה. אדיפוס הגיע לארץ אחרת ושם אומץ על ידי המלך והמלכה, אך הוא לא ידע שהוא מאומץ. יום אחד שמע במקדש קול נבואי שהוא עתיד להרוג את אביו ולשכב עם אמו. מרוב זעזוע ועל מנת שלא לקיים את הנבואה הוא בורח  מבית הוריו, ולא יודע שדווקא מעשה הבריחה מוביל אותו להגשמת הגזרה. בדרך הוא הורג את אביו, ולבסוף שוכב עם אמו. כוונותיו הטובות של אדיפוס לא מנעו ממנו את מעשה החטא. כך גם בסיפור יוסף ההשגחה העליונה מסדרת את המעשים וגיבורי הסיפור אינם מבינים את משמעות מעשיהם.

התפיסה של הגזירה הקדומה נוגעת בעצבים הרגישים של בחירה וידיעה, ואנו שואלים שוב האם יש לגיבורי הסיפור השפעה על השתלשלות העלילה? לר' ישראל נג'ארה יש תשובה אחרת מן הגישה הדטרמיניסטית שהצגנו:

רָאַתְהוּ אֵשֶׁת אֲדוֹנָיו              כִּי כַּסַּהַר נִדְמוּ פָנָיו

חָמְדָה יָפְיוֹ וְאוֹר עֵינָיו             לֹא נָתְנָה לְלִבָּהּ דֹּמִי

אָמְרָה לוֹ בֹּא שִׁכְבָה עִמִּי      וְאִם אַתְּ הָעִבְרִי זָר עִמִּי

אֲשִׂימְךָ נְגִיד אוּלָמִי               נָא מַלֵּא אֶת חֶפְצִי קוּמָה

לֹא שָׁמַע לְקוֹל נְאוּמָהּ          לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ

כִּי הִבִּיט אֶל שׁוֹכֵן רוּמָה         וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ

בְּבֹא אֲדוֹנָיו אֶל בֵּיתוֹ            סוֹד זֶה סִפְּרָה לוֹ אִשְׁתּוֹ

אָז הֵעִיר עָלָיו חֲמָתוֹ             וְלֶאֱסֹר אֶת נַפְשׁוֹ מִהֵר

רָאָה אֵל כִּי לִבּוֹ נִטְהָר          הִטָּה לוֹ שָׁלוֹם כַּנָּהָר

שָׂם חִנּוֹ בְּעֵין שַׂר סֹהַר        רַב תְּהִלּוֹת עוֹשֶׂה פֶלֶא

 

ר' ישראל נג'ארה מסביר שבזכות התנהגותו עם אשת פוטיפר זכה יוסף למלוכה, ולו יוסף היה נכשל עם אשת פוטיפר הכל היה אחרת. אם אנו קוראים את הסיפור במבט זה מעשה האדם והמעשה האלוהי משולבים, ואין האדם מריונטה במשחק האלוהי של גאולת ישראל, אלא הוא שחקן פעיל ובעל יכולת השפעה לטוב ולרע. דומה שלמבטו של ר"י נאג'רה יש יסוד בסיפור שבתורה.

 

                                                                                      

                                                                                                                    צילום: נועם בן דוד

בסיפור יוסף תופס הבגד מקום מרכזי, מעין מוטיב חוזר בעלילה. במקרא מסמל הבגד שלטון ומעמד. כתונת הפסים נזכרת בספר שמואל כלבוש של בנות מלכים:  וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ... (שמואל א יג, יח). יוסף לובש בגד מלכים ומספר לאחיו את חלומותיו על מלוכה:

וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי... וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי. וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו... (בראשית לז, ז-י).

פשר החלומות ברור וקשה. תגובתם של האחים אכן קשה:

 וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו  הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא. וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ וְנִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו (שם יט-כ).

הם מורידים מיוסף את הבגד המסמל את חלומותיו ומשליכים אותו אל הבור.

    

    צילום: אלישע איזנברג

הורדת הבגד מיוסף, פעולה סמלית כשלעצמה, עתידה לחזור על עצמה.

במצרים אומרת אשת פוטיפר ליוסף - שִׁכְבָה עִמִּי. סירובו של יוסף מביא אותו לבית האסורים. יוסף יכול היה לשער כי סירובו יסבך אותו, אך הוא יודע שיש ערכים שאין לבגוד בהם. שוב הוא מאבד את בגדו, הפעם בבחירתו הוא. הוא משאיר את הבגד בידיה של אשת פוטיפר ומפיל עצמו אל הבור, אל בית האסורים. רק עכשיו, לאחר שהוא מוותר על הבגד, הוא יכול לצאת מן הבור וללבוש שוב בגד, בגד מלכות, כי רק מי שמוותר על הבגד והמלוכה, הוא הראוי למלוכה.

עיון בסיפור מלמד שלא רק גזרת גורל ומעשה אלוהי עומדים ביסוד העלילה אלא מעשה האדם, וכך פיוט המפייט את הסיפור המקראי וניתוח ספרותי של המקרא נפגשים במבטם על השורש הרוחני של סיפורי יוסף.

אביה הכהן

אביה הכהן מלמד תנ"ך, חסידות ותלמוד בישיבת עין צורים ובמוסדות גבוהים אחרים. לאחרונה פרסם את ספרו - תפלה לאל חי - מסע הנפש ונשמת השיר במזמורי תהלים, המציע התבוננות מיוחדת במזמורי התהלים. ערב חגיגי בשיר ובניגון לכבוד צאת ספרו יתקיים ביום ראשון, כ"ב כסלו, 2.12 במדרשת לינדנבאום בירושלים.



תגובות גולשים

הוסיפו תגובה למאמר

עיון בטקסט
בבל, מקאם: מכלאף, בביצוע שלמה מעלם
בבל, מקאם: מכלאף, בביצוע משה חבושה
לוב, בביצוע ויקטור בובליל, רפאל ושאול חיון


מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות | פיוט השבוע
12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר | מוסדות וקישורים
לוח מודעות ואירועים | רשימת תפוצה | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

סמל אקום