English
 
  
שירת מענה לאדון הסליחות
ט"ו תשרי תשס"ח 15 בספטמבר, 2008

שלום עליכם

אדון הסליחות הוא אולי אחד הפיוטים הידועים והמזוהים ביותר עם הסליחות. באופן מפתיע מעט הוא איננו מושר בנימה של תחנון או יראה, כמתבקש ממילותיו, ובמיוחד מן השורה המשמשת כפזמון חוזר – חטאנו לפניך רחם עלינו, אלא בשמחה ובהתרוממות רוח, בשירה מקהלתית נמרצת שהולכת ומתעצמת לאורך השיר. אולי באים לידי ביטוי כאן תקוותו ואמונתו של האדם שעל אף שהאל בוחן לבבות הוא וצופה עתידות, רחמיו וחסדיו הם אינסופיים ועל כן מובטח לאדם שעתיד הוא לסלוח לו – אדון הסליחות.

בין עשרות הביצועים וההקלטות של הפיוט הזה ישנו אחד יוצא דופן במקצת – זהו ביצוע של חסידות חב"ד. כיצד התגלגל הפיוט הזה, שאינו מופיע כלל במנהג אשכנז – אל חב"ד? ובכן, יהודים גרוזינים שרו את הפיוט הזה לחסידי חב"ד במקומם וכך העבירו את הפיוט הזה הלאה. כך עובר הפיוט מדור לדור ומלחן וללחן וגם בימינו אנו הוא זוכה לביצועים של אמנים עכשוויים וללחנים חדשים.

על אדון הסליחות כותב המשורר יוסף עוזר, המתכתב עם השיר במסורת שירי המענה שהיו מקובלים בשירת הקודש בתימן.

שבוע טוב

חנה פתיה

**********

שירת מענה לאדון הסליחות

בשירת תימן מצוי היה ז'אנר כתיבה מיוחד של "שירים משולבים" - שירת מענה. משוררים שהתכתבו עם שיריהם של משוררים אחרים והגיבו להם באמצעות שזירת שירם הם בין שורות השיר המקורי (כך למשל חוברו לשירו של ריה"ל "יעבור עלי רצונך" שני שירי מענה משולבים: "חוס אלוהי ממעונך" של חסדאי ו"אחלי תביט בעיניך", עלום השם).

בהשראת הז'אנר הזה כתבתי את השיר המשולב שלפניכם - "אדון הסליחות" - פיוט ידוע של משורר בלתי ידוע.

האדם של כאן ועכשיו עומד עם הדה קונסטרוקציה של נפשו החרֵבה - הוא נושא על גבו את המודעות ההיסטורית, הטראומות של העם היהודי ואסונות האנושות האחרים. זרם המידע שהוא קולט אינו דומה למידע שעמד מולו אדם אי פעם. והכל אומר חורבן: חורבן מושגי הערך החברתיים, הדתות המוציאות מקרבן קיצוניים בשירות הטרור, חורבן החלום שקץ ההיסטוריה הנה זה בא, מדלג על הרים של גזענות בעולם ובחברה היהודית.  

נתאר לנו את האימה של רבי שמעון בר יוחאי כשהארץ נחרשה חיילים רומאים העושים בכל כבשלהם. הוא בורח למערה. בלי סי-אנ-אנ ובלי תקשורת אלחוטית. מה יעשה? הרי גם אין חדשות בכל שעה עגולה, אנשים נחרשים במסרקות ברזל ויודעים על זה לא במהדורה הקרובה. הוא יודע: "חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ",  ודאי לו שכך.

עין אסרדון - קברו של ר' יעקב עמאר,באדיבות מר מרדכי לוריא

  

והוא מתחבר לרקיעים העליונים ואדון הסליחות שלו הוא הזוהר. אדון הסליחות שלנו מה הוא?

התפילה המקורית האקטואלית שלנו - מה אִתה? בשטפון המידע והמוראות של הדורות האחרונים אני לא מתנחם בשילוב הזה. אני מחפש את השבר המקורי שלי. אם אמצא את השבר אולי אמצא את הפאזל שישיב אותי למערה המופלאה, ואת כל התרבות היהודית. זו שמושג הזמן שלה כבר אינו הנצח אלא דקה של אזעקת "שחר אדום", דקה של ריצה למקלט שהיא דקת הטיסה של טיל מלבנון לגליל. ואולי יתווספו ממדי הזמן של שיוט טיל מארץ אחרת. מושגי זמן אלה מקשים לא מעט על זמן הנפש החשה מולה את "אדון הסליחות", החוצה את כל הזמנים ונובט לחדש אותה בזכותה הנצחית. אנא אדון הסליחות, אנא.

אדון הסליחות

אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת בּוֹחֵן לְבָבוֹת

אֵיךְ תִּבְחננִי ובאתי מִנְהַר הַרְחוֹבוֹת 

גּוֹלֶה עֲמוּקוֹת דּוֹבֵר צְדָקוֹת

וּבוֹר לִי בְּקִרְבִּי הֶעטוּר צַלָקוֹת

 

הָדוּר בְּנִפְלָאוֹת וָתִיק בְּנֶחָמוֹת

וְאשְׁתה אֶת פְּלָאֶיךָ ואברָא גחמוֹת

זוֹכֵר בְּרִית אָבוֹת חוֹקֵר כְּלָיוֹת

בְּכֵלַי מוֹרָדוֹת מִבְּלִי עֲלִיוֹת   

 

טוֹב וּמֵטִיב לַבְּרִיּוֹת יוֹדֵעַ כָּל נִסְתָּרוֹת

כִּרביבים עלי עשב הדמעות מנתרות 

כּוֹבֵשׁ עֲוֹנוֹת לוֹבֵשׁ צְדָקוֹת

והבכִי נִכבָּשׁ ומחרישות צעקוֹת

 

מָלֵא זַכִּיּוֹת נוֹרָא תְהִלּוֹת

אל יֵשְׁךָ האדִיר אבקש מחִילוֹת

סוֹלֵחַ עֲוֹנוֹת עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת

בְּדוֹר נֵכָר הָאָדָם שָׁב אֶל כּוּךְ וּמערוֹת

 

פּוֹעֵל יְשׁוּעוֹת צוֹפֶה עֲתִידוֹת

כִּי שִׁלַחנו לוְינים לִצְפּוֹת כּוכָבֶיךָ

קוֹרֵא הַדּוֹרוֹת רוֹכֵב עֲרָבוֹת

דוֹר אקְרָא מִבּוּכֶנְוָלְד שִׁקְשׁוּק מֶרְכָּבוֹת

 

שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת תְּמִים דֵּעוֹת

פתח מנעולי נפשי לתפילות

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ

כמעט ואבדנו אנחנו שנֵינו

 

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ

 

צילום באדיבות אלישע איזנברג 

.............................................................................

 

יוסף עוזר הוא משורר, זוכה פרס ראש הממשלה לשנת תשנ"ג. זכה בפרס רון אדלר על ספרו 'סילן טהור' (1981) ובפרס על שם המשוררת ליס מלר באוניברסיטת חיפה. כיהן כיושב-ראש מועצת מערכת 'מאזניים' של אגודת הסופרים העבריים.



תגובות גולשים

הוסיפו תגובה למאמר

עיון בטקסט
, בביצוע
איטליה-בני רומי, בביצוע מתפללי בי"כ הגדול ברומא
אלג'יריה-אורן, בביצוע דניאל יהודה ויואל אשכנזי
בהפקת האתר בבל, מקאם: נאוה, בביצוע יהודה פתיה ואנסמבל היונה בערב השקת האתר
בבל, מקאם: נאוה, בביצוע יהודה עובדיה פתיה ואנסמבל היונה
בבל, מקאם: נאוה, בביצוע ר' דוד חלבי
בבל, מקאם: נאוה, בביצוע מתפללי בית כנסת מרכז יהודי בבל
בבל, מקאם: נאוה, בביצוע ר' משה מוצפי ור' מאיר דורי
הודו-קוצ'ין, בביצוע קבוצת חזנים, מושב נבטים
חאלב, בביצוע דוד שירו
חלב, מקאם: ראסט, בביצוע הרב רפאל יאיר אלנדב
חסידות חב"ד ע"פ לחן יהודי גרוזיה, בביצוע מקהלת גברים וילדים
ישראל – לחן: יונתן רזאל, בביצוע יונתן רזאל
ישראל ע"פ לחן ספרד ירושלים, בביצוע גיא זו-ארץ
כורדיסטן עמדיה, בביצוע קבוצת חזנים
לבנון-ביירות, בביצוע מתפללי בית כנסת הרמב"ם, חולון
לוב, בביצוע ציון בדש
לוב, בביצוע קבוצת פייטנים, מרכז אור שלום
לוב, בביצוע ציון בדש ומקהלת ביה"כ "יד הגבורים"
מרוקו, בביצוע יצחק רווח וקבוצת חזנים
מרוקו, בביצוע מימון כהן
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע עזרא ברנע
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע קבוצת חזנים, בית כנסת חסד ורחמים
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע משה חבושה
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע התזמורת האנדלוסית
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע אנסמבל "שחרית" ועזרא ברנע
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע נקמת הטרקטור
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע הרב יצחק שילוני
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע יהודה עובדיה-פתיה וארז לב ארי
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע משה חבושה בעיבוד נאור כרמי
ספרד ירושלים, מקאם: נהוונד, בביצוע ילדי גן נופר
ספרדים-סלוניקי, בביצוע קבוצת פייטנים בליווי תזמורת קאמרית
תוניס, בביצוע קבוצת פייטנים
תורכיה, בביצוע יעקב כהן וחזנים
תורכיה, בביצוע הדס פל-ירדן
תורכיה-איזמיר, בביצוע להקת שירי סב"א


מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות | פיוט השבוע
12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר | מוסדות וקישורים
לוח מודעות ואירועים | רשימת תפוצה | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

סמל אקום