English
 
  
על ארבעת הבנים ועל הבן החמישי
י"א ניסן תשס"ט 5 באפריל, 2009

שלום עליכם,

על ארבעת הבנים וארבע התפיסות שהם מייצגים נכתב רבות במהלך הדורות. אם ההגדה היא אולי אחד החיבורים המתפרשים ביותר בתולדות ישראל, הרי שארבעת הבנים, על קושיותיהם ותירוציהן, תופשים מקום נכבד ומרכזי בפרשנויות השונות.

ארבעת הבנים הם ככל הנראה גם הפריט המאויר ביותר בהגדה לאורך כל הדורות. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, ופני כל דור ודור משתקפים באיורי ארבעת הבנים. אולם בכל ההגדות יש מכנה משותף לאיורי ארבעת הבנים, מכנה משותף המשקף את התפיסה הפשטנית של ארבע הדמויות: כך למשל דמות הרשע היא כדמות הרשע או הצורר בן אותו דור. הבן החכם מתואר בדרך כלל כלמדן, שקוע בלימוד תורה או בקריאת ספרים. זה שאינו יודע לשאול מופיע בדרך כלל בדמות ילד והתם מאויר בדרך כלל כרפה שכל. מבין ארבעת הבנים החכם והרשע הם אלו שבמרכז התמונה עם אינטראקציה בולטת ביניהם – עומדים זה כנגד זה, מביטים בעוינות זה אל זה. וכולם לבושים במחלצות התקופה...


מתוך הגדה של פסח, הונגריה, 1938, באדיבות אוסף משפחת גרוס, תל-אביב

הרב אורי שרקי מציע פרשנות אחרת לבן החכם והתם מזו הרווחת באיורי ההגדה וכותב על ארבעת הבנים ועל הבן החמישי, שאינו מוזכר בהגדה.

על הבן הרשע ועל יחסיו המורכבים עם הכלל שממנו יצא כותב יעקב מאיר.

חג חירות ופסח שמח!

חנה פתיה

**********



תגובות גולשים

הוסיפו תגובה למאמר

עיון בטקסט
אלג'יריה-קונסטנטין, בביצוע מיכאל שרביט
אשכנז, בביצוע יגאל פיזם
בבל, בביצוע קבוצת חזנים
כורדיסטאן-עמדיה, בביצוע יוסף צ'ונה
לבנון, בביצוע קבוצת פייטנים
לוב, בביצוע רפאל זרוק
תוניס, בביצוע דוד מאמו
תוניס, בביצוע ר' נסים מסיקה


מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות | פיוט השבוע
12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר | מוסדות וקישורים
לוח מודעות ואירועים | רשימת תפוצה | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

סמל אקום