English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
יה אלי וגואלי לא ידוע
יָהּ אֵלִי וְגוֹאֲלִי
אֶתְיַצְבָה לִקְרָאתֶךָ
הָיָה וְיִהְיֶה
הָיָה וְהֹׂוֶה
כָּל גּוֹי אַדְמָתֶךָ
וְתוֹדָה וְלָעוֹלָה וְלַמִּנְחָה וְלַחַטָּאת וְלָאָשָׁם וְלַשְּׁלָמִים
וְלַמִּלוּאִים כָּל קָרְבָּנֶךָ
זְכוֹר נִלְאָה
אֲשֶׁר נָשְׂאָה
וְהָשִׁיבָה לְאַדְמָתֶךָ
סֶלָה אֲהַלְלֶךָּ
בְּאַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ
דַּק עַל דַּק
עַד אֵין נִבְדַק
וְלִתְבוּנָתוֹ אֵין חֵקֶר
הָאֵל נוֹרָא
בְּאַחַת סְקִירָה
בֵּין טוֹב לָרַע יְבַקֵּר
אֲדוֹן צְבָאוֹת
בְּרוֹב פְּלָאוֹת
חִבֵּר כָּל אָהֳלוֹ
בִּנְתִיבוֹת לֵב לִבְלֵב
הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   פיוט קבלי לשלושה רגלים בחלק מן הקהילות האשכנזיות. הפיוט יועד במקורו כהקדמה לתפילת מוסף של שלושה רגלים, וליתר דיוק לפני אמירת מזמור 'אשרי יושבי ביתך' שלפני תפילת מוסף. עם זאת, בקרב הקהילות החסידיות הוא מושר גם במהלך החג עצמו – בסעודות ובאירועים שונים בחול המועד.
לשונו של הפיוט סתומה וקשה להבנה, לא רק בשל ענייני הסוד הרמוזים בו, אלא גם בשל תחבירו ומבנהו שאיננו ברור דיו. למרות זאת, שיוכו ל"אשרי" הוא ברור, שכן הפזמון חותם במלים: סֶלָה אֲהַלְלֶךָּ בְּאַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ.
לפי השערתו של חוקר התפילה והפיוט, פרופ' דוד גולדשמידט, התחבר הפיוט כנראה במאה ה-17, והוא מופיע לראשונה בסידור שער השמים עם פירוש השל"ה.
והנה כמה מלים על הקשר שבין אתר הפיוט לפיוט מסוים זה - במסגרת תפקידו כתחקירן באתר הפיוט, התוודע ניצן-חן רזאל אל אחד מלחניו של הפיוט הזה, אותו שר הרב צפניה דרורי. הלחן מצא חן בעיניו של רזאל והוא החליט לעבד ולבצע אותו מחדש. כך זכה לחן זה לעדנה מחודשת ומאז שבוצע לראשונה ע"י ניצן חן בפסטיבל הפיוט של 2008, זכה לביצועים חדשים נוספים, בהם ביצוע של אפרת גוש.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום