שמיעה איכותית
על השיר על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
איילת חן ר' שלום שבזי
לחן: תימן-כללי
אַיֶלֶת חֵן בְּגָלוּת תִּסְמְכֵנִי
וּבַלַּיְלָה בְּתוֹךְ חֵיקָהּ מְלוֹנִי
לְכוֹס יֵינָהּ אֲנִי תָּמִיד מְזוּמָּן
וְנִתְעָרַב חֲמַד יֵינָהּ בְּיֵינִי
שְׁתוּ דוֹדִים לְעוּמָּתִי וְשִׁכְרוּ
וְהָעִירוּ לְשֵׂכֶל רַעֲיוֹנִי
בְּהֵיכַל בַּת מְלָכִים הַכְּבוּדָה
וְשׁוּלְחָנָהּ מְזוּמָּן לַהֲמוֹנִי
זְמָן הִפְרִיד לְכָל רֵעִים וְדוֹדִים
אֲבָל דּוֹדִי בְּאַהֲבָה יִמְשְׁכֵנִי
יְקַשֵּׁר חֵן וְחֶסֶד עַל גְּבֶרֶת
בְּמַעְגַּל חֵן וְחֶסֶד יִזְכְּרֵנִי
מְפַרְשֵׁז בַּעֲנַן עָבֵי שְׁחָקִים
לְרַעְיָתִי וְהִיא תָפִיק רְצוֹנִי
שְׁעָרֶיהָ חֲמִשִּׁים הֵם קְבוּעִים
זְכוּת לֵאָה בְּבִינָה תִסְעֲדֵנִי
תְּעוֹרֵר אַהֲבַת רָחֵל לְבָנִים
בְּסוֹד מַלְכוּת עֲשִׂירִית תַּעֲלֵנִי
אֱלֹקִים חִישׁ לְעַמֶּךָ יְשׁוּעָה
בְּעֵת רָצוֹן תְּצַחְצֵחַ גְּרוֹנִי
שְׁלוּמֵי לֵב בְּרוֹב שָלוֹם תְּסוֹבֵב
בְּנֵי אִישׁ תָּם סְגוּלַת אַב הֲמוֹנִי
אנא

גרסת הדפסה
 
לחנים וביצועים נוספים ממסורת תימן
לחנים ממסורות נוספות

סגירה

ישראל – לחן: רמי דנוך
בביצוע שלומית לוי
תימן 1
  בביצוע להקת קרית אונו
  בביצוע מתוך ערבי שירה, קרן בית הלוי
  בביצוע שלמה דחיאני
תימן 2
בביצוע יצחק נהרי ומקהלת גני תקווה
בביצוע שלמה דחיאני

ישראל - לחן: מאיר בנאי
בביצוע מאיר בנאי

סגירה

על השיר
    שיר לשמחת החתונה במסורת יהודי תימן השייך לשירי ה"זאפה" - שירים שהיו מושרים ע"י הקהל בעת שהיו מלווים את החתן מבית הכנסת לביתו במשך שבעת ימי החתונה ("שבע הברכות") בשירה וברוב עם. בארץ זהו שיר ה"זאפה" המרכזי והוא מבוצע בעיקר בשבת בבוקר, לאחר תפילת שחרית, כאשר קהל המתפללים מלווה את החתן מבית הכנסת לביתו. השיר מושר גם בטקס החופה. הפייטנים השרים את השיר משתמשים בו כ"נשיד" - פתיח לשירה. השיר נכתב ע"י ר' שלם שבזי, והוא מתאר את הקשר המיוחד במינו שבין הרעיה והדוד, בין עם ישראל ובין השכינה - קשר של אהבה וברית נצחית גם בחשכת הגלות, ממרחקי הזמן והמקום. השכינה מתוארת כְּלָנָה בחיקו של המשורר, של העם, והיא - איילת החן - מנחמת אותו בגלותו. עליה הוא מתרפק ובה הוא מוצא משען ונחמה. ואילו הדוד - הוא מושך אליו בחבלי אהבה את רעייתו העזובה. השיר משופע בביטויי אהבה וחיבה - איילת חן, בת מלכים, גברת, רעיה - הפונים אל הרעיה והשכינה כאחת, כשברקע נוכחת כל העת שמחתם ואהבתם של החתן והכלה ביום חופתם, בין אם הם החתן והכלה הממשיים שלכבוד חתונתם שרים את השיר, בין אם אלו הרעיה והדוד המטאפוריים - כנסת ישראל ודודה, השכינה וכנסת ישראל.    
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום