English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
קרב יום (ויהי בחצי הלילה) יניי
לחן: חסידות
וּבְכֵן וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
אָז רֹב נִסִּים הִפְלֵאתָ בַּלַּיְלָה
בְּרֹאשׁ אַשְׁמוּרוֹת זֶה הַלַּיְלָה
גֵּר צֶדֶק נִצַּחְתּוֹ כְּנֶחֱלַק לוֹ לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
דַּנְתָּ מֶלֶךְ גְּרָר בַּחֲלוֹם הַלַּיְלָה
הִפְחַדְתָּ אֲרַמִּי בְּאֶמֶשׁ לַיְלָה
וְיִשְׂרָאֵל יָשַׂר לָאֵל וַיּוּכַל לוֹ לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
זֶרַע בְּכוֹרֵי פַּתְרֹס מָחַצְתָּ בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
חֵילָם לֹא מָצְאוּ בְּקוּמָם בַּלַּיְלָה
טִיסַת נְגִיד חֲרֹשֶׁת סִלִּיתָ בְּכוֹכְבֵי לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
יָעַץ מְחָרֵף לְנוֹפֵף אִוּוּי הוֹבַשְׁתָּ פְגָרָיו בַּלַּיְלָה
כָּרַע בֵּל וּמַצָּבוֹ בְּאִישׁוֹן לַיְלָה
לְאִישׁ חֲמוּדוֹת נִגְלָה רָז חֲזוֹת לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
מִשְׁתַּכֵּר בִּכְלֵי קֹדֶשׁ נֶהֱרַג בּוֹ בַּלַּיְלָה
נוֹשַׁע מִבּוֹר אֲרָיוֹת פּוֹתֵר בִּעֲתוּתֵי לַיְלָה
שִׂנְאָה נָטַר אֲגָגִי וְכָתַב סְפָרִים בַּלַּיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
עוֹרַרְתָּ נִצְחֲךָ עָלָיו בְּנֶדֶד שְׁנַת לַיְלָה
פּוּרָה תִדְרֹךְ לְשׁוֹמֵר מַה מִּלַּיְלָה
צָרַח כַּשּׁוֹמֵר וְשָׂח אָתָא בֹקֶר וְגַם לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
קָרֵב יוֹם אֲשֶׁר הוּא לֹא יוֹם וְלֹא לַיְלָה
רָם הוֹדַע כִּי לְךָ הַיּוֹם אַף לְךָ הַלַּיְלָה
שׁוֹמְרִים הַפְקֵד לְעִירְךָ כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה
תָּאִיר כְּאוֹר יוֹם חֶשְׁכַת לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    "אז רוב נסים הפלאת" הוא אחד מן הפיוטים המופיעים בסוף ההגדה של פסח במנהג אשכנז. הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב, והבית האחרון שלו "קרב יום" - מכיל את האותיות ק-ת. מבין כל בתי הפיוט זהו הבית היחידי שיש לו לחן ולכן הוא מושר ולא נאמר בנעימה של נוסח ההגדה. משום כך הוא הבית הידוע והמוכר ביותר מתוך הפיוט, עד כדי כך שהוא מוכר כשיר בפני עצמו, אחד מן הידועים מבין שירי פסח בימינו. הלחן המוכר ביותר שלו הוא אחד מן הלחנים ממסורת אשכנז. לחן ידוע נוסף הוא לחן המיוחס לבעל שם טוב, שנתפרסם לאחרונה בביצוע של אביתר בנאי.
מחברו של הפיוט הוא יניי, אחד מחשובי פייטנינו הקדומים (ארץ ישראל, המאה ה-6). הוא מונה בפיוט, בעקבות מדרשי חז"ל, את שפע הנסים שנעשו לישראל בחצי הלילה - אברהם אבינו ניצח את המלכים בלילה, יעקב נאבק עם המלאך וגבר עליו בלילה, סיסרא נוצח בלילה וכו'. כך מונה הפייטן אחד לאחד את הנסים שנעשו בלילה לפי סדרם, עד שהוא מגיע לנס פורים, שאף הוא נעשה בלילה, כשנדדה שנת המלך אחשוורוש. אין פלא שהפיוט נבחר לקשט את סוף ההגדה בשעה של חצות הלילה.
"אז רוב נסים הפלאת" הוא למעשה חלק אחד מתוך מערכת פיוטים שלמה שנתחברה לשבת, ללא זיקה או קשר כלשהו לפסח. במקור נכתב הפיוט לסדר קריאת התורה שהיה נהוג בארץ ישראל במאות הראשונות והוא הוצמד לחטיבת הפסוקים בספר שמות הפותחת בפסוק (יב, כט): "ויהי בחצי הלילה וה' היכה כל בכור...". המערכת מונה שבעה פיוטים, שכל אחד מהם פותח במלים: "ויהי בחצי הלילה".
הפיוט שלפנינו, השביעי במערכת הפיוטים הזו, התגלגל לאשכנז ולסביבותיה, שם בחרו לומר אותו בליל הסדר.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום