English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
קרב יום (ויהי בחצי הלילה) יניי
לחן: חסידות
וּבְכֵן וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
אָז רֹב נִסִּים הִפְלֵאתָ בַּלַּיְלָה
בְּרֹאשׁ אַשְׁמוּרוֹת זֶה הַלַּיְלָה
גֵּר צֶדֶק נִצַּחְתּוֹ כְּנֶחֱלַק לוֹ לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
דַּנְתָּ מֶלֶךְ גְּרָר בַּחֲלוֹם הַלַּיְלָה
הִפְחַדְתָּ אֲרַמִּי בְּאֶמֶשׁ לַיְלָה
וְיִשְׂרָאֵל יָשַׂר לָאֵל וַיּוּכַל לוֹ לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
זֶרַע בְּכוֹרֵי פַּתְרֹס מָחַצְתָּ בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
חֵילָם לֹא מָצְאוּ בְּקוּמָם בַּלַּיְלָה
טִיסַת נְגִיד חֲרֹשֶׁת סִלִּיתָ בְּכוֹכְבֵי לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
יָעַץ מְחָרֵף לְנוֹפֵף אִוּוּי הוֹבַשְׁתָּ פְגָרָיו בַּלַּיְלָה
כָּרַע בֵּל וּמַצָּבוֹ בְּאִישׁוֹן לַיְלָה
לְאִישׁ חֲמוּדוֹת נִגְלָה רָז חֲזוֹת לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
מִשְׁתַּכֵּר בִּכְלֵי קֹדֶשׁ נֶהֱרַג בּוֹ בַּלַּיְלָה
נוֹשַׁע מִבּוֹר אֲרָיוֹת פּוֹתֵר בִּעֲתוּתֵי לַיְלָה
שִׂנְאָה נָטַר אֲגָגִי וְכָתַב סְפָרִים בַּלַּיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
עוֹרַרְתָּ נִצְחֲךָ עָלָיו בְּנֶדֶד שְׁנַת לַיְלָה
פּוּרָה תִדְרֹךְ לְשׁוֹמֵר מַה מִּלַּיְלָה
צָרַח כַּשּׁוֹמֵר וְשָׂח אָתָא בֹקֶר וְגַם לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה
קָרֵב יוֹם אֲשֶׁר הוּא לֹא יוֹם וְלֹא לַיְלָה
רָם הוֹדַע כִּי לְךָ הַיּוֹם אַף לְךָ הַלַּיְלָה
שׁוֹמְרִים הַפְקֵד לְעִירְךָ כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה
תָּאִיר כְּאוֹר יוֹם חֶשְׁכַת לַיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    אחד מפיוטי ההגדה המושרים במנהג אשכנז בסוף ההגדה של פסח, שמחברה הוא יניי, אחד מחשובי פייטנינו הקדומים (ארץ ישראל, המאה ה-6).
"אז רוב נסים" נתחבר בלא זיקה כלשהי לפסח, אלא כחלק מתוך מערכת פיוטים לשבת, שהוקדשה לסדר הקריאה הארץ ישראלי הקדום, הפותח בפסוק משמות (יב, כט): "ויהי בחצי הלילה וה' היכה כל בכור...". הפיוט התגלגל לאשכנז ולסביבותיה, שם בחרו לומר אותו בליל הסדר, וכך חדר להגדות אשכנז ואיטליה ולמחזור רומניא.
זהו אחד מתוך מערכת פיוטים לסדר הקריאה הארץ ישראלי הפותחת במלים: "ויהי בחצי הלילה". מערכת זו כוללת בהמשכה את הפיוט "אז רוב נסים",במערכת פיוטים זו יניי משרטט את מפלת פרעה במכת בכורות בחצי הלילה, את בהלת המצרים, ואת יד ה' וגאולתו המתגלות בעולם.
הפיוט "אז רוב נסים" הוא השביעי בתוך המערכת כולה. בפיוט זה מונה יניי, בעקבות מדרשי חז"ל, את שפע הנסים שנעשו לישראל בחצי הלילה - אברהם אבינו ניצח את המלכים בלילה, יעקב נאבק עם המלאך וגבר עליו בלילה, סיסרא נוצח בלילה וכו'. כך מונה הפייטן אחד לאחד את הנסים שנעשו בלילה לפי סדרם, עד שהוא מגיע לנס פורים, שאף הוא נעשה בלילה, כשנדדה שנת המלך אחשוורוש. אין פלא שהפיוט נבחר לקשט את סוף ההגדה בשעה של חצות הלילה.
היו שהבינו פיוט זה כאמירה דרשנית, שאינה משרשרת רק את הנסים שנעשו בלילות, אלא שקובעת כי כל האירועים הללו אירעו בתאריך של ליל חג הפסח. חלק מן האירועים המוזכרים בפיוט, כבר נדרשו כאירועים שהתרחשו בליל הפסח. ואולם לגבי חלק מן האירועים הללו, לא נמצאה אסמכתא לכריכתם עם המועד של ליל הסדר. ייתכן שהפייטן הקדום, יניי, הוא שמחדש כאן חידוש דרשני זה.
פיוט זה נאמר או נקרא בנעימת נוסח המנהג האשכנזי המסורתי, ורק כשמגיעים לבית האחרון - שבו תפילה וייחול, מתחילה השירה הקצבית.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום